Materijalni nedostatak proizvoda i garancija – obveze trgovaca i proizvođača

garancija

Kao trgovci i proizvođači raznih vrsta proizvoda susrećete se s reklamacijama i prigovorima kupaca, ali i povratom kupljene robe. Kupci najčešće trgovcima vraćaju neispravan ili oštećen proizvod, a u nekim slučajevima kontaktiraju direktno proizvođača ili njegovog zastupnika. Bitno je razlikovati dva termina prilikom reklamacije proizvoda, a to su materijalni nedostatak proizvoda i garancija, odnosno jamstvo.

Odgovornost za materijalne nedostatke regulirana je člancima 400. do 422. Zakona o obveznim odnosima (Nn, broj: 35/05., 41/08., 125/11.), a sve je usklađeno s Direktivom 1999/44/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 25. svibnja 1999. godine koja se bavi aspektima prodaje robe široke potrošnje i popratnim jamstvima. Odgovornost za materijalne nedostatke postoji u slučaju nedostatka bilo koje vrste na proizvodu, a odgovoran je trgovac. Na cijelom EU području postoji zakonski rok od 2 godine unutar kojih se potrošač može pozvati na materijalni nedostatak, a nakon što ustanovi kvar ima 2 mjeseca za prijavu trgovcu. Ukoliko potrošač ustanovi kvar na svom uređaju unutar 6 mjeseci od kupnje, smatra se da se automatski radi o materijalnom nedostatku, odnosno da je kvar postojao u vrijeme kupnje uređaja. Potrošač u slučaju materijalnog nedostatka od trgovca ima pravo tražiti: zamjenu ili popravak uređaja, povrat novca ili sniženje cijene proizvoda.

Garancija ili jamstvo ispravnosti prodanog proizvoda je regulirana člancima 423. do 429. Zakona o obveznim odnosima. Odgovornost za jamstvo postoji samo u slučaju kada je izdan jamstveni list, a u slučaju kvara potrošač se obraća najčešće proizvođaču, odnosno subjektu koji je izdao jamstveni list. Trajanje garancije je sastavni dio jamstvenog lista i ono ovisi o odluci onoga koji ga izdaje te ne postoji određeni zakonski rok za koji jamstvo mora biti izdano. U slučaju kada se radi o tehničkim proizvodima proizvođač je dužan izdati jamstveni list. Potrošač na osnovu jamstvenog lista ima pravo tražiti: popravak proizvoda ili zamjenu ukoliko uređaj nije popravljen u razumnom roku i povrat novca ili sniženje cijene proizvoda ukoliko u razmnom roku nije popravljen ili zamijenjen.

Više o svim aspektima reklamacija, materijalnim nedostacima, garancijama i zaštiti potrošača možete saznati na seminaru “Temeljne zakonske odrednice u zaštiti potrošača” koji se u organizaciji tvrtke Smart biz d.o.o. održava 24.09.2019. godine u zagrebačkom hotelu The Westin. Predavačica seminara je Ana Brajković , mr. Sc. MBA – vodeći stručnjak za područje prodaje i managementa sa preko 3000 održanih seminara i edukacija. Organizator odobrava popust na rane prijave do 10. rujna!